
Snopes and the Search for Facts in a
Post-Fact World

Feeling depressed about the conflation of fiction and fact in the first few
months of 2017, I steered a car into the hills of Calabasas to meet with one
person whom many rely on to set things straight. This is an area near Los
Angeles best known for its production of Kardashians, but there were no
McMansions on the street where I was headed, only old, gnarled trees and a
few modest houses. I spotted the one I was looking for—a ramshackle
bungalow—because the car in the driveway gave it away. Its license plate read
SNOPES.

David Mikkelson, the publisher of the fact-checking site Snopes.com,
answered the door himself. He was wearing khakis and a polo shirt, his hair
at an awkward length, somewhere between late-​career Robert Redford and
early- ​career Steve Carell. He had been working alone at the kitchen table,
with just a laptop, a mouse, and the internet. The house, which he was getting
ready to sell, was sparsely furnished, the most prominent feature being built-
in bookcases filled with ancient hardcovers—“there’s a whole shelf devoted to

http://www.snopes.com/
MAGernsbacher
Text Box
https://www.wired.com/story/snopes-and-the-search-for-facts-in-a-post-fact-world

MAGernsbacher
Text Box
Michelle Dean  9/2/017 


MAGernsbacher
Text Box



the Titanic and other maritime disasters,” Mikkelson told me—and board
games, his primary hobby.

Since about 2010, this house has passed for a headquarters, as Snopes has no
formal offices, just 16 people sitting at their laptops in different rooms across
the country, trying to swim against the tide of spin, memes, and outright lies
in the American public sphere. 

There are other fact-checking outfits, like PolitiFact, which is operated by the
Tampa Bay Times, or FactCheck.org at the Annenberg Public Policy Center at
the University of Pennsylvania. But Snopes has kicked around the internet
since 1994—which makes it almost as old as what we once called the World
Wide Web. In this age of untruth, it has become an indispensable resource.
Should your friend’s sister start a conspiracy trash fire in a Facebook
comment thread, Snopes is a reliable form of extinguisher. Because of this
reputation, Snopes was listed as a partner in a Facebook fact-​checking effort
announced last fall after the social media giant acknowledged it had become a
conduit for fake news. Potentially false stories could be flagged by users and
an algorithm, and then organizations like Snopes, ABC News, and the
Associated Press would be tasked with investigating them.

As pretty much anyone knows, the truth can be a slippery bastard. Getting to
the bottom of something requires what you might generously call a fussy
personality. Mikkelson possesses that trait. He spends hours writing a
detailed analysis of a claim and feels frustrated when readers just want a
“true” or “false” answer. He’s got the world​view of Eeyore, had Eeyore been
obsessed with cataloging the precise history, variety, and growing seasons of



thistles in the Hundred Acre Wood. He can even get pessimistic about
whether his work makes a difference. “Since a lot of this stuff is really
complicated, nuanced stuff with areas of gray, it requires lengthy and
complex explanations,” he said. “But a lot of the audience, their eyes just tend
to glaze over, and it’s just, they don’t want to have to follow all of that. So they
just fall back on their preconceptions.”

“Do you ever get sick of the stupidity of all this?” I asked Mikkelson in his
kitchen.

“Yes,” he said. His eyes rolled heavenward, and he gave a weary little laugh.
But what I didn’t know then was that more chaos was coming, and it was
chaos that threatened the very existence of Snopes. Just days later, Mikkelson
would start a fight with the new co-owners of the business, which led them to
freeze the distribution of the site’s ad revenues, making Snopes so cash-poor
that by July it had to resort to a “Save Snopes” GoFundMe campaign to keep
operations afloat. The appeal worked. It had raised, as of late August, more
than $690,000.

The groundswell of support was a satisfying, even humbling, ratification of
the work Mikkelson and his staff had put into Snopes. But amid the good
feelings were some questions. Articles mentioned a messy divorce; they
mentioned “embezzling claims.” And just as it’s hard for Snopes to nail down,



absolutely, definitively, certain truths about the toxicity of a copper mug,
it can be trickier than expected to nail down the truth about Snopes.

Mikkelson first adopted his “nom de net,” snopes—lowercase, at first—in
the early 1990s in a Usenet group called alt.folklore.urban. The name comes
from a lesser-known William Faulkner trilogy, but Mikkelson just shrugged
when I asked if he was a big Faulkner fan. The attraction was the sound
—“short and catchy and distinctive.”

Alt.folklore.urban was a place for people who enjoyed collecting, sorting, and
organizing facts. These were people who might spend hours trying to figure
out if hot water froze faster than cold water or whether “Puff the Magic
Dragon” was actually about drugs.

Barbara Hamel was in her thirties, married, and living in Ottawa, Canada,
when she first found alt.folklore.urban, via the Ottawa FreeNet. She’d worked
as a secretary and a bookkeeper, but it wasn’t really what she’d imagined for
herself. “Under different circumstances, I would have gone on to become a
journalist,” she wrote in an email to me recently, “but after applying to
Ryerson University in Toronto, I was felled by Crohn’s disease and thus had
to abandon that plan and find another way in life.” She posted several times a
day, a funny, wry, and engaging presence.

David and Barbara began flirting in the Usenet group, and by the fall of 1994,
Barbara had moved to California to be with David. They wed in 1996. It was
in the early days of their romance, David says, when he had the idea that
would become Snopes. The graphical web had just been born, and he saw an
opportunity to rescue his careful research from the relentless chronological
stream of the Usenet group.



The page grew. It was a joint effort, though at first David kept his day job as a
computer tech and coder at an HMO. His income paid for their expenses and
the cost of running the site. David and Barbara lived frugally in a rented
condo in Agoura Hills, and their stories about these salad days sound like
tales from an endearingly dorky public-​access television show. Barbara
remembers the tests they would conduct to prove a fact or a falsehood. “One
had me sitting for half an hour with my mouth full of marshmallows; another
had me sequestering plants in our glass ​-enclosed fireplace lest the cats gnaw
on them before the conclusion of a multi​week experiment on the effects of
microwaved water on their growth.”

For the first seven years or so, the site stayed firmly in the realm of what you
might call Weird America: Was Walt Disney cryogenically frozen after death?
(No, he wasn’t.) Google was not yet officially a verb, and the internet was still
in some ways the domain of nerds whose web pages were read by other nerds.
The site got attention from local media when reporters wrote up the dangers
of believing your email forwards—the closest thing to fake news the early
internet could come up with—but it remained, mostly, a hobby for the
Mikkelsons.

Then, on September 11, 2001, out of the clear blue sky, everything changed.
The planes flew into the Twin Towers and crashed at the Pentagon and in
Pennsylvania, and America turned, panicked, to the internet to try to explain
those events to itself. “I posted the first of the September 11 articles just after
midnight on September 12,” Barbara wrote to me. It was a post debunking the
rumor that the 16th century astrologer Nostradamus had predicted the
attacks. “I researched and wrote that first article only because I needed to do
something other than just cry and feel helpless.” The tenor of their site was
about to change.

Where once they had been conducting tests with marshmallows and
houseplants, now they were debunking claims that there were 4,000 Israelis
who worked in the World Trade Center who stayed home that fateful day.



Traffic spiked. Suddenly the press, which had treated Snopes mostly as a
curiosity, took real interest. The Mikkelsons found themselves doing
newspaper interviews, appearing on television, talking about the lies
Americans were telling themselves in the aftermath of the catastrophe. When
David’s job disappeared in a round of layoffs in 2002, it seemed natural that
he would work full-time on the site. In 2003 the Mikkelsons incorporated,
combining their names to form Bardav Inc. They each took a 50 percent
interest in the business, with Barbara doing the bookkeeping while David
managed the technical aspects of the site, and both of them researching and
writing posts. They were both active in the user forums they had set up too.
Kim LaCapria, a frequent poster who later became one of Snopes’ first
employees, says she relied on Barbara in those years. “She gave me lots of
advice, she was probably one of the most influential adult women on me
when I was a young woman.”

The world kept churning out bizarre rumors. Snopes let the world know that
sushi did not cause maggots in a man’s brain and, at the height of tensions
over the war in Iraq, debunked a claim that a South Carolina restaurant was
turning away service members. And in 2008, as Barack Obama campaigned
for the presidency and won, Snopes explained that he was not, in fact, the
Antichrist and refuted a fake Kenyan birth certificate circulated in 2009,
which, among other signals of inauthenticity, was stamped “Republic of
Kenya” before such a country existed.

Finally, with a growing stream of falsehoods to attend to, the site hired
LaCapria as its first writer in 2014. The next year, David brought on a
freelance journalist named Brooke Binkowski, who quickly became
indispensable, and hired even more researchers. Binkowski now serves as the
managing editor of the site. 



Snopes had been hoping to vault itself out of partisanship by sticking to the
facts. But the times we are in don’t allow for any such creature. For years—
since Snopes started writing about politics—the underbelly of the internet has
been vomiting up conspiracies suggesting that Snopes is a liberal front.
Mikkelson, for his part, claims to be neither Democrat nor Republican; he
says he’s essentially apolitical, with loosely libertarian views. His protests
made no headway with Fox News, and sites like The Daily Caller complained
that Snopes has hired researchers of a liberal persuasion and insist with
regularity that Snopes is “fake news.”

None of the aspersions being cast hurt Snopes as an enterprise. Traffic hit an
all-time high of 3.7 million pageviews just after the 2016 election, thanks to
controversies large and small. Ad revenue was growing. It should have been a
great time for everyone at Snopes. But for the Mikkelsons, things were
unraveling.

On May 8, 2014, Barbara abruptly took her things out of the Calabasas
house and moved to Las Vegas while David was away on a trip. Then she filed
for divorce. Neither David nor Barbara would talk to me on the record about
the divorce. But London’s Daily Mail gave the Mikkelsons’ split the full
tabloid treatment last December, and the divorce papers have been uploaded
to the internet by some unknown person, surfacing on fringe right-wing
websites and providing the outlines of their dispute.

At some point before Barbara left him, David began seeing a woman named
Elyssa Young, whom he eventually married in late 2016. Today, Young works



for Snopes as an administrative assistant but previously worked as a
professional escort, something she’s been open about. In fact, in 2004, when
Young ran for Congress in Hawaii on the Libertarian Party ticket, she wrote
on her campaign pitch: “My background is in the adult entertainment and sex
industry, so for once, you will get an honest person in office.” (Young did not
respond to numerous requests for comment.)

The Daily Mail played up the salacious details of this history, which included
the more serious claims that David used company funds to pay for Young’s
personal travel. For his part, David refuses to be bothered by this public
airing. “It’s just stupid personal stuff that doesn’t have to do with any aspect
of the work I or my staff does,” he says. “Also, know that the people interested
in ferreting out this stuff were probably really hoping to find something like
undisclosed financial sources, undisclosed political contributions, drug abuse,
criminal record, something like that, and nope, none of that is out there to be
found.”




